STORYTELLING ACADEMY Magie en Meesterschap van verhalen

De mens is de wereld in het klein en de wereld is de mens in het groot
Indiaas spreekwoord
Storytelling clan

Logo-S-T-Clan
Onze Chiefs Storytelling maken deel uit van de StorytellingClan.
De clan is een groep gecertificeerde en ervaren storytellers die de kunst verstaan verhalen op praktische wijze in te zetten voor uiteenlopende vraagstukken. Voor iedere vraag ontwikkelen zij een professioneel en inspirerend aanbod op maat.

Lees meer…
Stacks Image 2455
Edith de Wit
Edith de Wit is schrijver en storycoach en afgestudeerd aan de Storytelling Academy.
Zij werkte jarenlang als zelfstandig copywriter en journalist.
Tijdens de leergang Chief Storyteller ontpopte zij zich als specialist op het gebied van de reis van de heldin - Storytelling vanuit het vrouwelijke perspectief .
Ze ontwikkelde hiervoor een model en schrijft momenteel een boek over dit onderwerp. Centraal in haar werk staat: Hoe kunnen verhalen je als vrouw helpen om steviger in je schoenen te staan in je leven en in je loopbaan? Edith verzorgt verhalen- en schrijfworkshops voor vrouwen en schrijft portretten van vrouwen.
Meer over Edith de Wit


Stacks Image 2589
Manon van Kester
Manon is freelance communicatieadviseur en projectleider en afgestudeerd aan de Storytelling Academy.

“Behind every brand, there’s a story waiting to be heard”

Storytelling. Eén eenvoudig woord, maar wel een waar een wereld van mogelijkheden achter schuilt gaat. Om merken – groot en klein - te helpen bouwen en op authentieke wijze laten groeien vanuit hun ware identiteit. Laat me je meenemen op een ontdekkingsreis die je naar de identiteit en drijfveren van je merk brengt en waarin het verhaal van jullie merk helder en herkenbaar komt bovendrijven. Een waardevolle en inspirerende basis om de juiste keuzes te kunnen maken voor verdere groei en ontwikkeling van je merk of organisatie!
 Meer over Manon van Kester en haar bedrijf BePublic

Stacks Image 1709
Petra Muns
Petra is loopbaancoach en afgestudeerd aan de Storytelling Academy.

Petra Muns is loopbaanprofessional en teamtrainer. Zij heeft een unieke methode ontwikkeld om storytelling in te zetten voor loopbaanvragen “de Groei methode”.
Het werken met persoonlijke verhalen, foto’s, filmbeelden en een opstelling geeft zelfvertrouwen en de kracht om ook daadwerkelijk in beweging te komen.
Petra heeft drama en social work gestudeerd en is werkzaam geweest in diverse zorgorganisaties. Haar motto; koester het speelse in jezelf, groei, geniet, geef, lach, laat gaan en leef.
Meer over Petra en haar werkwijze


Stacks Image 2576
Bart Vermeulen is BusinessVersneller voor Mensen met Ideeën en afgestudeerd aan de Storytelling Academy.

Spirit in Business! Dat is wat ik wil brengen. Met 25 jaar veelzijdige ervaring in 'de business’ is mijn overtuiging dat de Beste Toegevoegde Waarde (BTW) 
van een organisatie ontstaat als er echte verbinding is met mensen, vanuit de wens zowel medewerkers als klanten echt te begrijpen. Succesvolle business 
gaat voor mij om het boven verwachting waarmaken van de verwachtingen van mensen. Mensen die zich begrepen weten in hun behoeften.

Dat begint met een goed verhaal. Het verhaal van jou en je organisatie. Een verhaal dat enthousiasme vrijmaakt. Waaruit blijkt waarom jij doet wat je doet. 
Jouw verhaal bestaat al. Het moet misschien nog vrijgemaakt worden. Zodat het gezien en gehoord wordt. Ik help jou. Met de richting die je gaat, de inrichting 
die je kiest en de verrichting die daarbij hoort. Met het verhaal dat dit glashelder maakt. Jouw verhaal. 
Meer over Bart Vermeulen.


Stacks Image 2126
Yvette Tick ondersteunt vrouwelijke ondernemers met een storytelling kickstart en is afgestudeerd aan de Storytelling Academy

Vrouwelijke ondernemers werken vanuit een missie. Die missie en hun bedrijf zijn onlosmakelijk verbonden met een uniek verhaal: hún verhaal. Dat verhaal is de reden dat ze zijn gaan ondernemen. En juist door hun unieke verhaal zijn ze onderscheidend van andere ondernemers. Toch vinden veel ondernemers het lastig het persoonlijke en het zakelijke verhaal te combineren. Daarom helpt Yvette deze ondernemers hun persoonlijke verhaal te integreren in hun bedrijfsverhaal. De reacties zijn enthousiast: deze ondernemers ervaren focus, richting en vrijheid. Zij geven aan dat hun persoonlijke verhaal nu eindelijk een krachtige toevoeging in hun onderneming is geworden en dat ze nu veel gerichter voor hun missie kunnen gaan.
Meer over Yvette Tick



Stacks Image 24500
Ria Kauffman is organisatiekundige, interim-manager, docent en onderzoeker en afgestudeerd aan de Storytelling Academy

Cijfers vertellen je verhaal niet!
‘In organisaties lijden we aan een ernstige overschatting van cijfers ten koste van dialoog en verhaal. Dit leidt tot professionals die hun eigen verhaal niet kennen en druk doende zijn met cijfers en afvinken.
Niet meer doen!
De kwaliteit van het werk, de werkers en de ontwikkeling van beiden verdienen beter.
Op basis van narratief onderzoek bij cliënten, naasten en professionals schreef ik verhalen over hun ervaringen en beleving van de zorg. Verhalen die raakten op alle lagen van de organisatie en professionals inspireerden om vorm te geven aan veranderingen van binnenuit.
In de verhalendoos, mijn eindproduct als chief storyteller, vind je de methodiek en alles wat nodig is om cliënten en medewerkers hun verhaal te laten vinden, vertellen en aan verbetering te werken.’
Meer over Ria Kauffman

Stacks Image 12151
Wilma aan den Toorn is gids vitale teams bij Cello. Ze studeerde aan de Pulsar academie en aan de Storytelling Academy. Het gedachtegoed van beide combineert ze in haar werk en werkwijze.

‘Als gids loop ik graag mee op in vernieuwingsprocessen. Dat kan zijn bij individuele trajecten, groepsprocessen, organisatiebrede projecten, overal waar sprake is van leren en vernieuwen. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Verhalen zijn een krachtig middel om in beweging te komen. Een van mijn gidsrollen is verhalenophaler. Persoonlijke verhalen die raken doen als vanzelf hun werk.’

Wilma maakte 10 filmpjes over dagbesteding Cello (ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking) waarin de visie op dagbesteding zich laat zien. Die visie vertaalt zich in: de cliënt heeft leuk werk, de omstandigheden zijn passend en de cliënt levert zelf ook een bijdrage. 'Plezier' vormde de leidraad voor het project.
contact met Wilma
linkedin Wilma

Stacks Image 12160
Joyce Oomen is director thought leadership & innovation bij ManpowerGroup en onderzocht daar het thema 'Connecting people to the dignity of work'. Over hoe verhalen betekenis geven aan deze ongeschreven missie binnen ManpowerGroup en hem in het hart van de organisatie plaatsen.

“people don’t buy what you do, they buy why you do it” Simon Sinek

‘Steeds meer bedrijven en (potentiële) medewerkers  verbinden zich het liefst met organisaties met een boodschap en een overtuiging die verder reikt dan het verdienen van geld. Organisaties die goed luisteren naar wat voor klanten of de maatschappij belangrijk is, nu en in de toekomst. En proberen hier vanuit hun identiteit én kernactiviteiten een progressieve rol in te spelen. Ik help organisaties om dit echte verhaal naar boven te halen en op een passende manier met de juiste mensen te verbinden.’
Meer over Joyce Oomen
linkedin Joyce

Stacks Image 12178
Rick Klaaijsen is ontwerper. Door de opleiding aan de Storytelling Academy heeft hij zijn kennis en strategieën op het gebied van positionering en identiteit, kunnen samenvoegen met de kracht van verhalen. Met als resultaat het VertelModel®.

‘Mijn afstudeerproduct is Het VertelModel®. Hiermee help ik ondernemers kraakhelder communiceren met hun doelgroep. Het VertelModel® is gebaseerd op de narratieve structuur zoals we die in verhalen tegenkomen. 
Die structuur gebruik ik om met de deelnemende ondernemer in acht stappen zijn of haar positionering, identiteit, propositie, klantgroepen en customer journey te formuleren. 

Inmiddels heb ik getest hoe het model werkt in de praktijk in een VertelModel® sessie. Op basis daarvan heb ik aanpassingen gedaan. De verbeterde versie heb ik al meerdere malen ingezet bij opdrachtgevers van Creatieve Zaken.”
contact met Rick Klaaijsen

Stacks Image 12169
Cahit Ölmez is acteur, aiki(do) trainer, speldocent, schrijver.

Cahit heeft een lange acteer-carrière achter zich. Hij is te zien geweest in verschillende toneel- en filmproducties. Hij is opgeleid tot aiki(do) trainer en verzorgt trainingen in het bedrijfsleven en daarbuiten. Daarnaast geeft hij les aan jonge theatermakers. De Storytelling Academy opent een nieuw bladzijde in zijn leven. Hij wil een eigen filmproductiemaatschappij beginnen. Hij wil de verhalen die in het echt geleefd worden maar nog niet verteld zijn, helpen hun weg naar het witte scherm te vinden. Verhalen van vrede, vriendschap en liefde. Op dit moment werkt hij aan een filmscenario.

Voor zijn masterproof schreef hij een verhaal over een man die op zoek is naar het leven waar zijn hart naar verlangt. Hij gaat terug naar zijn oorsprong en zoekt zijn oma op die hij als kind verloren heeft. Aan de hand van herinneringen reconstrueert hij haar leven. Zijn oma wordt in zijn zoektocht zijn gids en wijst hem de weg naar zijn werkelijke thuis.
Contact met Cahit

Stacks Image 24494
Mirjam Meijs is organisatieadviseur en projectleider en eigenaar van Storytexting & Ontwikkeling.

Mirjam ontwikkelde voor de gemeente Rotterdam een methodiek voor het ontwikkelen van een verhalende organisatie. Zij bracht zeven stappen in kaart in een zich herhalende cyclus die samen de narrativiteit in organisaties duurzaam versterken. Haar masterproof licht deze zeven stappen op heldere manier toe en voorziet in tal van handige werkvormen om in teams het storytelling-vuur aan te steken.
Meer over Mirjam.


Stacks Image 24497
Ignace de Haes is coördinator Career Service, communicatie adviseur en stagebegeleider aan de Radboud Universiteit, faculteit Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen.

Zijn onderzoeksvraag was: Kan storytelling tot gedragsverandering leiden? Zijn uitgangspunt is dat het formuleren van memorabele zinnen samen een betekenisvol verhaal vormen. Dat verhaal kan tot gedragsverandering leiden en het leven zin geven. In zijn thesis De zin van Storytelling illustreert hij dit, via heel veel voorbeelden uit de sollicitatiepraktijk, uit zijn cursuscyclus: ‘Op Verhaal komen, een combinatie van storytelling en mindfulness’ en uit het experiment: ‘de zin van alledag’. Kijk ook op www.dezinvandedag.nl
Meer over Ignace...


Stacks Image 24503
Hélène Oostdijk is eigenaar van corporate storytelling bureau InsideStory, samen met haar man Wijnand van Oene. 
Hélène traint, adviseert en begeleidt teams en individuen bij uitdagingen in leiderschapsontwikkeling, verandering en interne en corporate communicatie. Ze ontwikkelde haar visie en aanpak in de jaren dat ze als communicatieadviseur met storytelling werkte. Het fundament onder al haar werk is nu het Strategisch Storytellingmodel van InsideStory dat alle verhalen binnen en buiten een organisatie met elkaar verbindt.

Hélène wil de kracht van verhalen en business storytelling vooral in handen geven van changemakers. Ze helpt leiders, organisatie-, verander- en communicatieprofessionals die de mens binnen het systeem weer centraal willen zetten. Organisatiekantelaars die niet alleen rationele maar ook emotionele motivatie bij elkaar willen brengen rond organisatiedoelen. Ze helpt je om mensen vanuit het hart te raken en aan wezenlijke verbinding met elkaar en met de organisatie te bouwen. Verhalen en narratieve technieken staan uiteraard centraal.

Meer over Helene Oostijk en Inside Story


Stacks Image 24506
Wouter Kalkman is communicatieadviseur bij het Ministerie van Defensie. Hij is afgestudeerd aan de Storytelling Academy. Tijdens de opleiding werd het hem duidelijk dat hij vooral een verhalenverteller is. Dat is ook de rode draad van zijn meesterproef geworden.
Naast zijn werk als communicatieadviseur vertelt hij verhalen, schrijft hij verhalende teksten, treedt hij op als verteller in een theaterproductie en ontwikkelt hij op verzoek een workshop verhalen vertellen voor (groot)ouders en (klein)kinderen. Verhalen vertellen en de liefde voor verhalen overbrengen en in stand houden is belangrijk voor hem. In een langer tijdsbestek probeert hij zijn verhalen en zijn prenten samen te brengen.

‘Als alles je is ontvallen, blijven de verhalen over. Verhalen bieden troost, geborgenheid en – soms - redding’

Meer over Wouter



Stacks Image 24509
Els Brouwer is arbeidsmarktspecialist en Chief content & innovation bij Projob, tevens auteur (Liz Brouwer) van een detective reeks en afgestudeerd aan de Storytelling Academy.
‘Wijsheid komt met verhalen’

Arbeidsmarkttopics & Natural Storytelling, zo heet de reeks e-books die Els geschreven en geïllustreerd heeft voor haar Masterproof.
De natuur ziet zij als inspiratiebron waar wij veel van kunnen leren, ook als het gaat over het (werk)gedrag van mensen en organisaties en dat komt terug in de verhalen die zij gebruikt. Alles is met alles verbonden. Natural Storytelling, gecombineerd met haar brede arbeidsmarktkennis, zet de lezers met vragen en opdrachten aan het werk om hun eigen verhaal aan te boren en daarmee hun eigen wijsheid, als het gaat om onderwerpen als Netwerken, Samenwerken, Ontdek je talent en Leiding geven of nemen. De e-books zijn ook geschikt als basismateriaal voor workshops of coaching.

Meer over Els Brouwer

Stacks Image 24515
Ann de Wilde is verbonden aan de Hogeschool Gent - Faculteit Mens en Welzijn en werkt samen met de BAO coaching group.
Ann is afgestudeerd aan de Storytelling Academy op Storytelling als Ritueel bij overgangsmomenten.

Ann is creative coach en noemt zich ook wel een 'doula'.
Ze motiveert mensen bij het vinden, vertellen en delen van verhalen bij belangrijke veranderingen in het leven. Als storyteller ze zoekt naar verhalen over kracht, strijd, overwinning, verhalen over eenzaamheid en verbinding. Ze nodigt mensen uit de verhalen zelf te vertellen en ze op een creatieve manier vorm te geven. Ann put uit diverse creatieve werkvormen als dans, gedichten, tekeningen om een gevoel van eenheid te creeeren en om het transformationeel leiderschap, wat in ieder van ons aanwezig is, in te zetten bij overgangsmomenten. 

Lees meer over Ann de Wilde
Stacks Image 24512
Titia Wolf werkt als trainer, trainingsacteur en coach en begeleidt professionals zowel in groepen als individueel die worstelen met hun communicatie of presentatie. Titia studeerde af op de training Talks & Speeches, het resultaat van al haar ervaring, talent en passie.

Ooit werkzaam als trainer/management consultant bij een groot ICT bedrijf, hing ze na zeven jaar in deze commerciële omgeving en een naderende burn-out haar mantelpak, laptop en leaseauto aan de wilgen en ging het theatervak in. Een lang gekoesterde passie en communicatie in de meest pure vorm, aldus Titia.
Zij stond drie jaar op het podium en met veel enthousiasme combineert zij in haar trainingen de bedrijfservaring met de lessen uit het theater. Storytelling maakt als krachtig instrument het palet compleet. 

Lees meer over Titia Wolf
wie
Wij zijn story-professionals met een grote liefde voor het verhalenvak en een jarenlange ervaring op het gebied van opleiden en trainen.
lees meer over ons...
contact
Tel:
+ 31 6 21 88 74 69
Postadres: Cuneralaan 50
3911 AD Rhenen
Email: info[ed]storytellingacademy.nl
missie
De Storytelling Academy koestert de magie en ontwikkelt meesterschap bij het vinden, vormen en vertellen van verhalen